dinsdag 29 april 2008

Feest in Spanje!

Sinds het moment dat we hier in Spanje zijn, begon iedereen ons vertellen over de ferias. Dit zijn de dorpsfeesten hier in de regio en dit weekend was dan eindelijk de eerste. In het naburige el Puerto de Santa Maria werd uitbundig feest gevierd en hierna zullen nog vele dorpen en steden in de omgeving volgen.


Voor een uitgebreid verslag van zo’n feria moet je maar even op mijn volkskrant weblog kijken, daar heb ik een uitgebreide beschrijving geplaatst. In het kort komt het neer op veel drinken en de flamenco dansen. Nu kan ik allebei niet, maar aan allebei ontkwam ik niet…

Dat wil zeggen dat er constant een glas rebujito in de hand werd geduwd. Rebujito is een mengsel van sherry en 7-up en het drankje wat iedereen drinkt. Ik wist mijn rondjes over te slaan, maar uiteindelijk had ik toch redelijk wat glazen op. En ook aan het dansen ontkwam ik niet. Al heb ik een paar bewegingen en rondjes om mijn as, mij weer veilig naar de kant gemanoeuvreerd. Totdat er wat muziek kwam die niet gericht was op flamencodansen, want dan kon ik natuurlijk weer meedoen.


Uiteindelijk vond ik vooral een bijzondere ervaring om hier bij te zijn. Het is wonderlijk om te zien hoe de traditie van flamencodansen en kleden in flamencojurken nog zo levend is hier. Iedereen doet er aan mee. In de loop van het feest kijk je ook niet meer op als je iets langs je enkels voelt glijden. Dat is dan weer de zijkant van een van de prachtige jurken.

Bovendien is het geweldig om te merken hoe open en enthousiast iedereen is. In welke groep je ook bent, je bent altijd welkom en wordt meteen opgenomen in de groep. Echt geweldig.


Zo hebben voordat we naar de feria gingen eerst nog wat gedronken bij een vriend van Yvette. We hadden de hele vent nog nooit gezien en toch waren we meteen welkom. En ook op de feria zelf, iedereen die we kennen via het lab doet alsof je elkaar al jarenlang kent. Maar ook wildvreemden zijn heel enthousiast Dansje doen, foto maken, de sfeer is heel open en gezellig.

De muziek is vooral heel veel van lokale artiesten, vooral ook omdat het geschikt moet zijn voor de flamenco. Er is dus maar heel weinig wat je kent, ook van de muziek die niet op flamenco gericht is. De Spaanse inzending voor het Eurovisie Songfestival van dit jaar is hier een ware hit. Ik heb dit nummer meerdere malen voorbij horen komen en tja….

Weet je wat, kijk zelf maar even….



Al met al was het een zeer geslaagde dag en ondanks dat wij niet zijn doorgegaan tot de vroege uurtjes (de laatste trein gaat hier al rond 22.30), was het geweldig om mee te maken. Maar gelukkig hoeven we niet lang te wachten op een nieuwe feria, want vandaag begint de feria van Jerez de la Frontera. En tja, daar moet ik natuurlijk weer even langs ;)

Geen opmerkingen: