maandag 26 mei 2008

Op weg naar Parijs

Tevreden en vol goede moed liep ik vrijdag door Puerto Real. Onder mijn arm een grote envelop en op weg naar het postkantoor. Wie goed keek, zag dat de brief bestemd was voor een universiteit in Frankrijk. En dat klopt, want in de envelop zaten alle papieren die ik op moest sturen voor mijn inschrijving van mijn master studie. Toen de brief een kwartier later daadwerkelijk gepost was, begon het wachten…

Zoals de meeste lezers van deze pagina al weten is het al jaren een droom van mij om ooit in Parijs te gaan studeren. Deze stage is Spanje is geweldig, maar eigenlijk niet meer dan een stap op weg naar Frankrijk. En natuurlijk is dat niet helemaal zo, want ik heb ook enorm uitgekeken naar deze stage. Maar het uiteindelijk doel ligt toch verder. Het doel is Eiffeltoren, Notre Dame, Louvre, Sacre Coeur, licht, liefde…. Of eigenlijk de Université Pierre et Marie Curie.


Als alles goed gaat, start ik begin september aan die universiteit mijn master Biologie Intégrative et Physiologie. Deze master gaat in op de fysiologie(de leer van de normale levensverschijnselen, volgens van Dale) van mens en dier. Dit betekent dus dat ik nog verder in zal gaan op regelmechanismen binnen het lichaam. Een richting die een perfect vervolg is op mijn bachelor en zelfs op mijn huidige stage.

Om toegelaten te worden tot die master moest ik me in april on-line inschrijven (check) en voor eind mei alle benodigde documenten naar Frankrijk opsturen (check). Bij alle benodigde papieren moet je denken aan cijferlijsten, diploma’s, een overzicht van al mijn bachelorvakken, CV, identiteitspapieren etc. Maar het belangrijkste voor mij was de motivatiebrief.

De motivatiebrief moest natuurlijk in het Frans en laten we eerlijk zijn… Dat Frans van mij is natuurlijk niet heel erg goed. Ok, ik heb natuurlijk vorig jaar nog een opfriscursus gedaan en natuurlijk heb ik mijn basiskennis. Maar dat is toch wat anders dan een hele motivatiebrief. Ik heb dan ook gevraagd aan een Franse collega hier op de universiteit of hij de brief even wou nakijken. Helemaal volgeschreven kreeg ik de brief terug. Maar met de vriendelijke opmerking dat ik me geen zorgen moest maken, want dat buitenlanders in het begin altijd veel fouten maken (dank je!).

Maar goed, alles heb ik natuurlijk aangepast en verbeterd en nu is het hele pakketje onderweg naar Frankrijk. En nu is het afwachten. Is het goed genoeg om me toe te laten?
In principe moet het goed genoeg zijn. Mijn vooropleiding is nagenoeg hetzelfde als in Frankrijk, met als pluspunt dat ik al een onderzoekstage heb gedaan (in Frankrijk niemand). En mijn Frans niveau is in de papieren iets hoger dan in werkelijkheid, dus dat zou ook geen probleem mogen zijn. Maar uiteindelijk blijft het afwachten.

Als verwachting wordt aangegeven dat rond de 15e juni iedereen bericht ontvangt of hij is toegelaten of niet. Voor mij betekent dit nog drie weken wachten, nog drie weken zenuwen. Nog drie weken voordat ik weet hoe volgend jaar eruit zal zien. Optie 1 is dat ik volgend jaar een sabbatical heb, want back-up plannen zijn tot op heden niet mijn sterkste kant (lees: die zijn er gewoon niet). Optie 2 is dat ik 8 september begin met het vak ‘Anglais’, want Engels wordt in Frankrijk gewoon nog gegeven in een master!

De brief is nu in ieder geval onderweg, de brief die het allemaal mogelijk moet maken. En nu maar hopen dat de Spaanse posterijen van het bezorgen geen rotzooi maken, maar dat zal allemaal wel goed komen (hoop ik). Ondertussen blijf ik wachten…
(En jullie zullen ook nog even moeten wachten op dat stuk over mijn collega’s :P )



Links & Midden: Universiteit in Parijs Rechts: Hier krijg ik mogelijk een kamer

Geen opmerkingen: