dinsdag 13 mei 2008

de Spaanse Kapper

Ik heb het nog niet wetenschappelijk kunnen bewijzen, maar dat lijkt me puur een kwestie van tijd. Hier in Spanje groeit alles harder: nagels, haar, noem maar op. Vandaar dus ook dat ik afgelopen maandag maar eens een kapper bezocht.

Na nadrukkelijk om mee heen te hebben gekeken, blijken de Spanjaarden terug te brengen te zijn tot enkele simpele haartypen. Of een saai kort kapsel, of een mat in de nek. In die tweede categorie zijn nog wel wat verschillen aan te wijzen want een mat schijnt met alles te combineren te zijn. Kort haar, lange haar, coupe soleil etc. alles kan met een mat en het is allemaal geen gezicht.

Ik ga nu wat kort door de bocht, maar toch denk ik dat het overgrote deel van de Spanjaarden uit mijn leeftijdscategorie wel in deze twee soorten te verdelen zijn. Ik wilde geen van beide haartypen, dus ik had de kapper wat uit te leggen. Dat klinkt natuurlijk simpel, maar hoe ga jij in het Spaans een haarmodel uitleggen aan een kapper? Juist, niet dus…

Na in het woordenboek dan ook wat simpele woordjes te hebben opgezocht, nam stapte ik de kapsalon binnen. Ik beging hier alweer een fout, want het was ’s ochtends en de kapper was net open. Dat betekent dus dat er een handvol bejaarden zat die hun haar netjes in model liet kammer en föhnen door de kapper. Ik vermoed dat deze dames hier meerdere ochtenden per week vertoeven.

Maar goed, na ruim een half uur was ik dan aan de beurt. Bij de kapsters die hier knipten, moet je niet het prototype Nederlandse kapster in je hoofd hebben. Dus geen dames die elkaar een keer per twee weken knippen of vier verschillende haarkleuren hebben of met superhippe modellen rondlopen. Nee, gewoon twee dames die duidelijk net uit bed kwamen en snel even een kam door hun haar hadden gehaald en er een elastiekje in hadden gedaan.

Toen kwam dus het grote probleem. Hoe leg je uit wat je wil. Al snel had ik haar duidelijk dat er aan de achterkant toch echt wat af moest, de mat was toen ook voorkomen. Na veel wijzen (aqui, aqui) en met vingers aangeven hoeveel er dan af moest (pocito mas), begon ze te knippen. Of ze het had begrepen, geen flauw idee.

Ze had er flink het tempo in en het resultaat… Tja… Het is een Spaanse variant geworden op een Nederlands model.
Is het lelijk? Nee.
Was het in Nederland zo geknipt? Nee.
Is dat erg? Nee.

Na een korte wasbeurt, inderdaad het wassen van de haren gebeurt hier pas na het knippen, ging de föhn er nog even op en zonder een druppel mousse, gel of wax werd het model goedgekeurd. De grootste verassing kwam toen pas bij het afrekenen. Het hele geintje had me 9 euro gekost. Daar kan je tenminste nog eens voor naar de kapper!

Hier dan het resultaat



VOOR NA
Al is de foto na, dus duidelijk niet de beste foto. Maar goed, anyway...
Geniet van het mooie weer in Nederland!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Jeroen, Zat je er toch netjes geknipt en geschoren bij om je moeder te verwelkomen op je verjaardag. Nog van harte gefeliciteerd van Nine,Paul,Joyce, Iris en Mark. Zo te lezen op je blog gaat het je goed in Cadiz en saai is het nooit. Geniet ervan want het om voor je het weet, groeten Paul en Nine