vrijdag 3 oktober 2008

Jubelende Jubilea [updated]

Het is feest! U bent het zich waarschijnlijk niet bewust, maar we hebben iets te vieren. U denkt nu misschien aan de kinderboekenweek, maar nee, wees maar niet bang ik ga niet dichten. U of denkt aan de overname van Fortis (de problemen zijn nu van ons allemaal). Het kan zijn dat U denkt aan de 5 Nederlandse ploegen in de UEFA cup (toch nog Europees kampioen dit jaar?). Maar nee, ik kies vandaag voor 4 Franse jubilea.

Het is feest! Haal de slingers maar tevoorschijn. Deze week wordt in Parijs het 100 jarig bestaan van de luchtvaartindustrie gevierd. En hoe kan je dat beter vieren dan door de Champs-Elysées om te bouwen tot luchthaven. U ziet de vliegtuigen al stijgen en landen? Dan heeft u wel een erg enthousiaste insteek, want zover komt het helaas niet (voordat we dadelijk overmoedige piloten krijgen die onder de Arc de Triomphe door willen vliegen).

Maar een week lang is de Champs-Elysées wel een openluchttentoonstelling van vliegtuigen en helikopters. Er schijnen vanaf dit weekend ook delen van de Airbus 380 (die grote ja) te zien zijn. Ik ben er nog niet geweest, wegens een druk rooster. Maar ik beloof, een foto update volgt later dit weekend.



Het is feest! Zijn de taarten al gebakken? De Franse grondwet bestaat 50 jaar! In 1958 werd de 5e Franse republiek een feit door deze nieuwe grondwet. Nu 50 jaar en 24 herzieningen later wordt dit jubileum gevierd door de grondwet opnieuw te verzegelen. Bovendien is er een metro station (Assemblée National) van een fresco voorzien die 50 jaar grondwet in beeld brengt.

De kranten leggen dit verband niet, maar persoonlijk vind ik het nogal een cru feestje. Zolang is het tenslotte toch niet geleden dat de Fransen NEE zeiden tegen die andere (Europese) grondwet. Niemand heeft het er over dat zelfs dit jaar nog de Franse grondwet is aangepast om het verdrag van Lissabon te ratificeren. En was dat verdrag van Lissabon niet die EU grondwet in een nieuw jasje? Juist… Ik snap wel dat de Franse regering een feestje viert….



Het is feest! Feest? Ja, de kredietcrisis is deze zomer 1 jaar geworden. Feest? Nou ja… jubileum dan? Het is grappig om de ontwikkelingen rond de kredietcrisis in Frankrijk mee te maken. De afgelopen week is er hier een kentering in de berichtgeving rond de kredietcrisis. En de ontwikkelingen rond Fortis hebben daar een grote rol in, het ingrijpen van de Benelux heeft indruk gemaakt in Frankrijk.

Tot vorige week hadden alle kranten het over de “Amerikaanse Financiële Crisis”, onder het mom van ‘daar hebben wij weinig mee te maken’. Maar met de gebeurtenissen rond Fortis komt het de Fransen opeens wel dichtbij. Als de beurzen dan ook nog flink dalen en de Franse werkloosheid hard oploopt, is het opeens ook een Franse crisis. Dus wordt Sarkozy uit de coulissen gehaald om in te grijpen, lees: 'met Balkenende te praten', en met een plan te komen. Dus roep je dan iets over een Europees fonds, dan zegt Duitsland ‘NEE’ en dat is dan dat.

Het is feest! Tijd om de champagne te ontkurken. Vandaag zit ik namelijk precies 1 maand in Parijs. Maar ja, dat zetten ze dan weer niet in de kranten. Het was alweer mijn vierde lesweek hier in Frankrijk en die begon maandag met mijn naamdag (jawel, het was Sint Hieronymus). Wat er zo bijzonder was aan maandag? Geen idee. Dat de tomaten in de aanbieding waren misschien? Niet?

De rest van de week was vooral druk met colleges. Colleges waarin je er als Nederlander niet altijd goed vanaf komt overigens. Zo had ik woensdag een college over ethiek. De docent startte een verhaal over dat de moraal afhankelijk is van tijd, plaats en historie. Daar wist hij nog een mooi voorbeeld bij. “100 jaar geleden rookte iedereen in de plaatselijke bistro, vandaag mag je geen sigaret meer opsteken. Maar als ik 4 uur in de Thalys ga zitten, kan ik zo een jointje rollen in het ‘bedorven’ Amsterdam.”
En jawel, meteen draaiden er vijf hoofden mijn kant op. Wat doe je dan? Lief lachen….



Het is feest! O ja? Nee. Nee? Het is feest is voorbij. O...

[Update]
Hierbij de beloofde foto-update. Het was knetterdruk vandaag op de Champs-Elysées en eerlijk gezegd vond ik het maar een matige tentoonstelling. Dus ben ik snel het Petit Palais ingevlucht. Hier een mooie fototentoonstelling van Patrick Demarchelier (wiki maar even). Een drukbezochte tentoonstelling waar de bezoekers massaal foto's van de foto's liepen te maken. Zo gaat de fotograaf ten onder: van foto tot kiekje...





1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.